2015-03-12

Kan Kronofogden mäta ut min partners tillgångar och egendom om vi är gifta och jag har skulder

Hej
Jag här skulder hos kronofogden, och bor med familj och 5 barn.

Vi hyr en lägenhet och min fru jobbar och har ingen skulder. Hon vill köpa ett hus för att vi betalar 11000 kr i hyra för lägenheten, och vi är gifta.

Min fråga är: Om min fru köper ett hus, kan kronofogden då ta huset eller inte? Tack.


Hej

Om ni är gifta och köper huset gemensamt idag och utan göra något, så kan kronofogden mäta ut din del av huset som du äger för dem skulder som du har.

Men om ni gör en bodelning av era tillgångar, och registrerar denna som ett äktenskapsförord. Så blir alla tillgångar enligt äktenskapsförordet er enskilda egendom och tillgångar. Å då kan kronofogden inte mäta ut din frus tillgångar och egendom för dina privata enskilda skulder.


Vi rekommenderar er att kontakta en advokat eller jurist som hjälper er med att upprätta ett äktenskapsförord i de här ärendet. Och att ni gör detta innan ni köper något hus, så att de blir registrerat och lagfört i rätt ordning.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar