2015-04-17

Vilka kostnader får man dra av i bouppteckningen, och när får man rätt till arvet efter en död person som är avliden?

Hej!

Mitt namn är Anette. Jag har en del frågor angående bouppteckning efter min pappa, som jag hoppas ni kan hjälpa mej med.

Se våra svar direkt efter respektive fråga här nedan i kursivstil.

Min pappa avled för drygt en månad sen och det är jag och min bror som nu ska göra en bouppteckning efter honom. Det finns inte så mycket pengar kvar efter honom och en hel del skulder.

Vet att vi får dra av begravningskostnaden i bouppteckningen och även el, telefon, hyresskuld. Men vi har nu lagt ut pengar på bortforsling av möbler från pappas lägenhet och fått den flyttstädad, har vi rätt att dra av den kostnaden också i bouppteckningen?

Ja, tömning och flyttstädning skall vara med i bouppteckningen som en utgiftskostnad, och den kostnaden omfattas inte av rätt till rutavdrag.

Då min pappa har en skuld till mej på ca 15000 kr, har jag då någon möjlighet att få ut dom pengarna?

Skulden till dig skall redovisas och bokföras i bouppteckningen, och den skal betalas ut av dödsboet till dig, och detta före det att de blir tal om dela den eventuella kvarlåtenskapen mellan arvingarna.

Av alla skulder som pappa hade har det endast kommit ett fordringskrav per post, måste jag ringa runt till alla som jag ringde och stoppade autogirobetalningar då han avled, och nu be dom skicka en sluträkning på respektive skuld?

Normalt sätt så hämtas och får dem flesta myndigheter och även många företag automatiskt uppgiften om att han avlidet, och detta via folkbokföringsregistret. Plus att eftersom att du har ringt och stoppat autogirobetalningarna på grund av dödsfall, så bör dem skicka en slut faktura angående dessa.

Då min pappa inte bodde i samma stad som mej så gjorde jag en adressändring på dödsboet så all post ska komma till mej, det kostade 450 kr som jag betalt, har jag rätt att dra av dessa också?

Nej, adressändring är gratis på folkbokföringen, och vidarebefordran av post är en tjänst som du köper av posten och får själv får betala.

Vi tog ut pengar från pappas konto dagen efter han dog men sen kom vi på att vi kanske inte fick göra det? Ska vi sätta tillbaka dom på kontot igen?

Så länge inte bouppteckningen är klar, så skall samtliga tillgångar stå kvar på bankkontona. Om man har tagit ute pengar eller tagit några andra tillgångar, och detta före det att bouppteckningen är klar och då de är före bodelning. Så står man risken att bli helt och hållet arvlös. Om någon av arvtagarna klagar på att en av arvinge har tillförskansat sig deras egendom utan laglig rätt.

Hoppas på svar!

Mvh / Anette Johansson

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar