2016-07-05

Vad krävs för att någon ska räknas som underleverantör, och måste man inte ange skälen när man bestrider en faktura?

Hej.

Ett företag som sambearbetar men olika leverantörer. Jag är en av dem (frilans).

Om en annan leverantör som kunden jobbar med gör ett fel (som jag inte har med att göra). Är det då mitt fel? Varför jag undrar är för bland kundens leverantörer samarbetar vi även på tvärs emellan alla oss leverantörer.

Exempel:

Reklamare, webbbyrå, tryckeri, profilföretag, filmföretag, fotograf..
Kunden betalar alla underleverantörer separat.
Ibland beställer kunden och ibland gör jag det (jag är reklamare), om jag beställer är det alltid på uppdrag av min kund och kunden betalar alltid det jag har beställt, och detta betalar aldrig jag.
Kunden sitter även med på våra möten och har egen kontakt med alla underleverantörer, blandat även med dem som jag har kontakt med.

Samt när en kund bestrider en faktura. Måste dem inte ange skälen för detta?

Jag är djupt tacksam för om ni kan svara och hoppet står till er, samt ett stort tack på förhand.

Pia


Hej Pia

Som du beskriver det i ditt exempel här ovan. Så är varje enskild underleverantör ansvariga för sig, och då för dem fel eller brister dem gör och har i det materialet som dem levererar till er gemensamma kund.

Om din kund bestrider och inte vill betala en faktura. Så behöver dem inte ange ett skäll för detta. Men det tillhör god ton att man kort anger vad skälet och skälen är till varför man bestrider en faktura.

Men om en kund bestrider en faktura och man går vidare till domstol och en rättegång angående denna. Så måste kunden inkomma svaromål angående vilka skäl samt en motivering till varför kunden nu väljer att bestrida just denna fakturan och inte vill betala denna till dig.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar