2016-08-26

Hur räknar man ut hur mycket jag skall betala om jag vill köpa och lösa ut min sambo från vår gemensamma bostad?

Hej.

Jag ska "lösa ut" min sambo ur vår gemensamma bostadsrätt nu när vi ska separera. Vi äger idag halva lägenheten var. Jag ska bo kvar. Hur räknar jag? Vilken summa ska han ha av mig?

Bostadsrätt inköpt för 2 370 000 kr
Värde idag: 3 600 000 kr
Lån: 1 370 000 kr

Vänliga hälsningar
Maria


Hej Maria

Eftersom ni äger halva insatslägenheten var, så skall ni dela en eventuell vinst eller förlust lika mellan er vid en försäljning är den juridiska utgångspunkten.

Så i det här fallet blir det du som skall köpa ut din tidigare sambos halva andel av er bostadsrätt.

Man räknar då värdet idag minus lånen på lägenheten, och sen delar man detta på två eftersom ni äger halva var.

I detta räkneexemplet med dina summor: Blir det värdet idag på 3 600 000 kr minus lånen på 1 370 000 kr och som ger vinst på 2 230 000 kr totalt vid en försäljning, och vart efter ni sedan skall dela halva var på vinsten som då ger 1 115 000 kr. 

Det innebär att den den som nu vill köpa ut den andra ifrån er gemensamma bostadsrätt. Skall alltså betala den andra 1 115 000 kr till den som vill lämna och sälja sin andel av insatslägenheten.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar