2016-10-20

Måste man verkligen först betala parkeringsböter och skatter innan man kan överklaga beslutet ifråga som man har fått ifrån myndigheterna i Sverige?

Hej!

Jag har frågor kring betalning av kontrollavgift vid felparkering. Jag har fått ett beslut som jag inte håller med om och tycker att dessa är felaktig bedömda.

Polismyndigheten Stockholm kräver att jag betalar in pengarna för att sedan kunna överklaga. Nu har jag betalt det men tycker att detta är orättvist. Att man tvingar konsumenter att lägga ut pengar i första hand för att sedan kunna överklaga. Vad finns det för regler kring detta?

Jag bor i Stockholm och har haft bil i över fem år. Tidigare har jag aldrig fått p-bot, men den här månaden lyckades jag få tre olika kontrollavgifter på ett totalvärde på 2000 kr, vid tre olika tillfällen. Snälla hjälp mig, är fattig student.

Tack på förhand!
Arash


Hej Arash

När det gäller lagen angående staten i Sverige gentemot enskilda medborgare. Så förekommer det ofta i olika lagstiftnings sammanhang att man skall först betala in böterna eller skatten osv, och därefter först kan man sedan klaga på själva beslutet och då gör man detta i efterhand.

Men har denna synen på saken eftersom att lagstiftarnas synpunkt är. Att man anser att staten alltid kan betala tillbaka och göra rätt för sig i efterhand, om detta om staten har råkat har gjort och begått enskilt myndighetsfel.

Det är högst ovanligt att man har denna synen på saken i dem demokratiska länderna, och som anser sig har ett rättsväsen som skall vara rättssäkert gentemot dem enskilda medborgarna i landet.

Det är dock mer vanligt förekommande i olika diktatur länder och odemokratiska länder, och eftersom där anser man ofta att staten och kollektivet går före dem enskilda medborgarnas rätt och rättigheter.

Så därför är det inget som vi kan ge dig något råd angående. Mer än att du måste betala först och sedan får du överklaga myndighetsbeslutet ifråga.

Tycker du att detta är ett felaktigt sätt om hur lagstiftningen är konstruerad, så får du vända dig till politikerna i landet som beslutar om hur våra lagar skall vara och se ut.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar