2016-10-24

Om man har blivit varslad och håller på med en MBL förhandling är det då ok att chefen informera om att en medarbetare är uppsagd och kommer att sluta, samt måste ett omplacerings jobb erbjudande vara rimligt?

Hej

Jag har blivit varslad och håller på med förhandling.

De har erbjudit (hittat på en tjänst på en annan verksamhet och de vet att jag inte vill ha denna för att jag ska tacka nej till) en omplacering till ett vikariat på en månad.

Min anställning kommer med uppsägningstid löpa ut sista januari och vikariatet gäller till sista februari. Är detta ett skäligt erbjudande?

Samt att innan våra förhandlingar ens är klara har min chef kallat till extra personalmöte för att informera alla om att det är jag som kommer sägas upp. Blir så arg att hon säger detta innan när vi inte ens har förhandlat klart. Får hon göra så här?

Tyvärr är mitt fackombud inge bra alls utan bara säger att hon inte kan göra något. :(

Tacksam för snabbrespons.

Mvh,
Kattis


Hej Kattis

Moraliskt kan man ju ifråga sätta ett sådant här agerande som du beskriver här ovan. Men det innebär inte att per automatik att det måste vara ett juridiskt fel som har blivit begånget.

Så rent juridiskt sett som är vårt jobb att svara på. Så är det inget juridiskt fel som är begånget så här långt av vad det som du beskriver här ovan.

Men det verkar som du beskriver detta här ovan, som att din arbetsgivare har bestämts sig och vill bli av med dig redan innan ni har avslutat förhandlingarna.

Så förhandlingsmässigt som ombud hade vi rått dig till att fundera på att söka ett annat arbete. Där dem kommer att uppskatta dig för dina egenskaper person och för dina utmärkta kvalifikationer samt bra meriter.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar