2016-10-04

Om man skilde sig för 5 år sen har man fortfarande rätt till halva delen av den tidigare gemensamma bostaden när man säljer huset nu?

Hej

Mitt namn är Gunilla. Jag och min man skiljde oss för snart fem år sedan. Han bor kvar i radhuset vi har.

Nu undrar jag om jag har rätt till halva radhuset vid ev. försäljning?

Mvh

Gunilla


Hej Gunilla

Hade ni inte äktenskapsförord, och har ni inte gjort upp en bodelning och därmed delat upp allt giftorättsgods när ni skilde er, samt att står du nu ännu som registrerad ägare till halva fastigheten fortfarande i fastighetsregistret. Så har du rätt till halva vinsten eller förlusten när ni säljer huset.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar