2016-10-31

Vad får man anse som skäligt och rimligt om man flytta in i en sambos bostad, och man vill skriva ett delägaravtal och sambokontrakt som gäller vid en separation eller försäljning av den nu gemensamma bostaden?

Hej!

Jag har en rätt komplicerad fråga.

Jag träffade min nuvarande sambo när hon ägde en bostadsrätt med sin före detta. Efter att bodelningen mellan dom var klar tog jag över exets del av lånet för bostadsrätten och kommer nu även att ta över hennes andel av bostadsrätten. Jag och min sambo kommer nu alltså ha varsitt lån på ca 1,8 miljoner och äga 50% var av bostadsrätten. Lånet inkluderar ett par 100 000 kr extra för renovering av badrummet vilket vi räknar med kommer att höja värdet av bostadsrätten ytterligare.

Vi är nu i processen av att skriva ett avtal sinsemellan för att det inte ska bli tjafs i framtiden. Lägenheten köptes för 3,6 miljoner för tre år sen och är i dagsläget värderad till 5,2 miljoner. Min sambo har en kontant insats på 250 000kr och jag har ingen kontant insats.

Vi har kommit överens om att vi vid en försäljning delar på all vinst utöver 5,2 miljoner. Detta eftersom jag inte varit med och betalat lånet från början. Men min sambo vill att detta endast ska gälla om vi tillsammans säljer bostaden för att köpa en ny gemensam bostad.

Hon menar att om vi separerar och gör slut innan en gemensam försäljning så ska jag bara få tillbaka lånesumman, 1,8 miljoner kr. Inget mer. Jag tycker det känns konstigt att jag ska betala ränta på ett lån samt vara med och betala på en badrumsrenovering för att sedan inte få nån avkastning alls om vi separerar. Är det här en rimlig överenskommelse?

Hon säger att eftersom jag inte har en kontant insats så kan jag inte räkna med nån avkastning och istället se det som ett sparande. Men jag känner att det inte är logiskt att betala ränta för att spara när man kan få ränta för att spara på annat vis. Och kontantinsatsen får hon ju tillbaka, det ingår i dealen.

Men jag är inte så insatt i hur man tänker kring såna här saker. Vad är rimligt?

Mvh

Mia


Hej Mia

Hade ni inte skrivit något avtal alls mellan er, och ni sedan hade separerat. Så hade man kollat på vad var och en av er har för kontantinsatser och dragit av det från försäljningspriset vid den försäljning, eller från ett värderingspris som en mäklare gör om ni bara separerar utan sälja bostaden.

Sen hade man delat halva halva på en eventuell vinst eller förlust vid en försäljning eller utifrån mäklarens värdering.

Detta är alltså grundregeln om ni inte skriver något annat fördelningsavtal mellan er, som man får utgå ifrån när man tittar på detta som du nu beskriver här ovan.

För det första finns det ingen rimlig förklaring och anledning till att det skall vara någon skillnad på hur en eventuell vinst eller förlust skall delas mellan er, och detta oberoende på om ni bara separerar, eller om ni säljer bostaden och om ni köper en ny tillsammans eller var sin bostad var för sig.

Ni har ju betalat lika mycket på räntor och amortering under den tiden ni bott båda i bostaden och ni äger båda halva var av er gemensamma bostad. Därför skall det rimligen delas lika oavsett vilken som än är anledningen till att ni väljer att gör er av med den gemensamma bostaden.

Vad ett rimligt avtal mellan er skulle därefter säga. Är att ni först värderar bostaden idag och detta nu när vi blir gemensamma delägare båda till denna. Och vid en eventuellt avyttrande av denna bostaden så skall en vinst eller förlust delas lika mellan er efter det att kontantinsatser har avräknats.

Detta får anses vara ett rimligt avtal mellan er, och som dessutom följer den linjen som lagstiftningen förespråkar på detta lagområdet.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar