2017-01-23

Om Western Union inte har slut och genomfört en överförning. Hur långa tid och vilka uppgifter måste jag lämna för att få tillbaka mina pengar?

Hej, jag hoppas du kan hjälpa mig med mitt problem.

Dec 27 försökte jag att koppla pengar via Western Union på nätet och min transaktionen nekades av deras "säkerhetsavdelningen". Jag fick ett e-postmeddelande mina pengar skulle återbetalas till mig inom 7 dagar. När jag försökte att fråga varför de nekas min överföring jag fick ett e-postmeddelande de kunde inte avslöja sin "politik" och ber mig att fylla ett formulär kräver massor av personlig information från mig för att beslutet skall "ses". Jag tappade den eftersom jag inte tror att de hade rätt till all denna information och jag hade alternativ för att skicka pengar.

Över 10 dagar gått och ingen återbetalning. Jag trodde att det berodde på semester så jag gjorde inget krångel. Efter 2 veckor hade passerat jag beslutat att lämna in en kundcase / anmärkning frågar var min återbetalning var. I deras e-postsvar bad de mig att ge dem mitt kontoutdrag som täcker perioden sedan transaktionen gjordes för att de ska granska mitt fall (!?). Jag såg genast röda flaggor med detta och bara i fall kontrolleras med min bank som också bekräftat att WU inte behöver mitt kontoutdrag och har ingen anledning att be om det. Jag skrev tillbaka att informera dem om att de skulle kunna göra bidraget bara genom att använda transaktionsuppgifter, överföringen gjordes på nätet och mitt bankkonto har verifierats via internetbank i deras system. De bör lätt kunna kontrollera om de har återbetalas mig eller inte bara bygger på transaktions-ID. De kommer tillbaka till mig bekräftar de behöver mitt kontoutdrag "eller ring oss. Jag kallar dem via telefon. Den första killen säger "pengar var återbetalas till dig", "Jag är säker". "Ok, skicka mig transaktionsnumret", säger jag, "och jag kommer att kontrollera med min bank att se varför det inte syns på mitt konto". Då han talar till vissa "avdelningar" och ansluter mig till någon annan. Hon säger att bidrag inte har behandlats. Säger att jag kommer säkert att återbetalas, men de behöver för att "undersöka" frågan först. Hur som helst hon lugnar mig skulle jag få ett e-postmeddelande som informerar mig när jag skulle få min återbetalning. Då får jag följande e-post:

"Vi är för närvarande undersöker din anmälan och kommer att kontakta dig så snart vi har avslutat vår undersökning. Om vi inte har avslutat vår undersökning inom 20 dagar, kommer vi att skicka en uppdatering om framstegen och status för vår undersökning.

För att säkerställa att vi förse dig med korrekt upplösning vi skulle uppskatta om du skulle lämna följande information: Kopia av kontoutdrag / s under de senaste två fakturering cykler.

Så är de inte bara olagligt att fördröja min återbetalning och undanhålla mina pengar för en hemlig tid (för en tjänst som de aldrig levereras) men de håller också insistera på mitt kontoutdrag, som är helt irrelevant.

Är detta en rättslig praxis? Kan de hålla mina pengar utan någon tjänst levereras i första hand? Får de begära mitt kontoutdrag som en förutsättning för att granska mitt fall? Vilka är mina alternativ för att få pengarna tillbaka, tack? Tyvärr betalade jag online via banköverföring och inte via kreditkort ... lärdom jag rädd.

Stort tack på förhand

Irana


Hej Irana

När det sker en transaktion och överförning mellan två banker så framgår det tydligt alla uppgifter om var pengarna exakt kommer ifrån och var dem exakt överförs till.

Plus att om en bank inte lyckas med att genomföra en begärd överföring, så så får dem ju ett överskott av pengar på sitt eget konto, och som då består av dina pengar.

Samt att när en överföring inte går igenom eller kan slutföras, så ger bankens dator ett felmeddelande om detta till dem som jag jobbar på banken.

Så summerar man det du har skrivit samt hur överförning av pengar via datorer går till idag. Så kan man enkelt säga att man skulle inte ens behöva kontakta banken, och begära att få tillbaka dem överförningarna som inte gått igenom och blivit fullförda.

Men så länge banken kan ha dina pengar på sitt eget konto och du inte frågar efter dem så kan dem investera dem och får avkastning på dem på olika sätt. Därför är dem så glada för att vara så omständliga med att begära så mycket uppgifter, så du inte skall orka med att begära att få dina pengar tillbaka.

Nu eftersom det rör en utländsk bank som Western Union så förstår frågan man måste reda ut är vart har transaktionen skett till för land där detta kontot finns? För det är det landets lagstiftning dit du har betalat som gäller.

Av BIC numret första siffror fram går det vilket land som betalningen skall till.

Sen för att kräva dem på återbetalning i det landet, så får du kolla upp vilka lagar och regler som gäller specifikt för det landet.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar