2017-03-06

Kan man anlita en svensk advokat eller jurist för ett juridiskt ärende i Danmark eller utomlands?

Hej

Mitt namn är Gulsen och jag bor i Sverige.

Däremot mina 2 st barn bor i Danmark med deras pappa som är Dansk medborgare och från början kunde min ex man köra barnen till Sverige varannan helg enligt överenskommelse. Efter 3 mån sedan ansökte han om enskild vårdnad och ärendet är under handläggning i danska domstol.

Men nu han har slutat att köra barnen till mig, och jag vill träffa mina barn.

De bor i Danmark. Jag pratade med en advokat här i Sverige., då sa han att jag måste anlita en dansk advokat eftersom en svensk advokat har svårt att förtärda någon i en dansk domstol, och när det gäller vårdnadstvist som sker i Danmark.

Om detta stämmer hur gör jag?

Mvh
Gulsen

En svensk advokat eller jurist kan företräda dig i Danmark i en vårdnadstvist som denna.

Men på grund av språket är olika och att lagstiftningen kan vara olika mellan länderna. Så kommer kostnaden för att anlita en svensk advokat eller jurist att bli avsevärt mycket högre än om du hade anlitar en dansk advokat eller jurist för ditt ärende.

Vi rekommenderar dig att skaffa en dansk advokat eller jurist som hjälper dig på grund av språket också vidare. Men vill du ha en svensk advokat eller jurist som osshär så går vi gärna igenom ditt ärende.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar