2017-02-24

Kan man häva ett ingånget avtal som man har skrivit på om man kommer på att det inte är det man önskar?

Hejsan!

Jag bor i en bostadsrätt och snart ska jag ha stambyte, och jag har för närvarande lite finare kakel i badrummet, ej standardkakel alltså.

Jag frågade förening om jag får ett likvärdigt kakel efter stambytet. Men de sa att jag har skrivit på papper att jag endast önskar standard kakel i mitt badrum.

Jag vet att jag skrev på ett medgivande för stambytet, men inte att jag vill ha standard kakel? Kan man göra nåt åt saken, häva medgivandet eller är det försent?

Med vänlig hälsning
Annelie


Hej Annelie

Enligt avtalslagen är huvudregeln. Att ingångna avtal och kontrakt skall gälla, och dessa kan man inte häva eller ändra, och detta så länge som inte båda parter går med på ändra i avtalet eller kontraktet. 

Å eftersom du inte har upplyst bostadsrättsförningen om att du idag har och vill ha samma finare kakel efter stambytet. Så kan du inte häva avtalet på grund av att du inte har varit noggrann och läst igenom avtalet ordentligt och före det att du skrev på det.

Men vårt tips är att du pratar med bostadsrättsföreningen och att du nu erbjuder dig att själv betala mellan skillnaden mellan standard kakel och den finare kakel som du väljer att ha.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar