2017-03-09

Vad är rimligt och kan man räkna med att få i skadeståndsersättning när man blir skadad på grund av att ett företag har felmärkt sina varor?

Hej!

Jag undrar kring ett ärende jag har.

Jag köpte produkter som var felmärkta. Stod sockerfri men innehöll socker.

Jag är diabetiker och fick besöka akuten och åkte ambulans några gånger innan jag upptäckte vad som var fel.

Nu vill företaget betala 5000 kr i skadestånd och ge nya produkter. Jag ska skriva under att jag aldrig tar upp detta med en tredje part osv.

Då känns 5000 lite. Vad kan jag kräva?

Mvh Anna


Hej Anna.

Skadestånden i Sverige är väldigt låga jämförbart utomlands och i USA till exempel.

Hade en svensk domstol avkunnat ett beslut avseende ett skadestånd vid den här typen av händelser. Så hade du blivit erkänd ett skadestånd på ca 2 000 och upp till max 5 000 kr plus ersättning för dina sjukhuskostnaderna och som du har betalat.

Så utifrån den praxis som råder på området så bedömer vi att företages erbjudande är rimligt, och att du förmodligen hade fått en lägre ekonomisk skadeståndsersättning om en svensk domstol skulle ha avkunnat det här skadeståndsärendet.   

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar