2017-04-06

Har min partner som icke är EU medborgare automatiskt rätt till uppehållstillstånd om jag som EU medborgare har uppehållsrätt och arbetstillstånd i Sverige?

Hej

Jag är från Litauen samt jag jobbar och bor i Sverige, och har ett Svensk personnummer samt har uppehållsrätt.

Jag är gift med en tunisisk man och han har ansökt om uppehållstillstånd och arbetstillstånd i Sverige. Han har nu fått avslag på sin ansökan, och de sa att bara för att jag har uppehållsrätt så får han automatiskt inte uppehållstillstånd för att få komma hit.

Vad kan jag göra?

MVH
Toma


Hej Toma

Bara för att du har rätten till ett uppehållstillstånd och arbetsrättstillstånd som EU medborgare, så per automatik har inte din man rätt att få ett uppehållstillstånd i Sverige som icke EU medborgare.

Vad din man och du kan göra är att överklaga Migrationsverkets beslut, och begära en ändring av detta så att din man kan också kan få kommer hit och stanna som anhöriginvandrare till dig, och detta eftersom ni är gifta.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar