2017-04-12

Kan man använda lagen om MBL 35 angående en tvistig lönefordran?

Hej.

Jag lämnade in en lönefordran till min arbetsgivare i slutet på 2016. Nu är jag varslad och slutar den 15/5 och funderar på vad som händer med min lönefordran när jag slutat? Om jag inte fått några besked innan det. Personalchefen i fråga svarar inte på vad som händer med den utan hänvisar till facket (som hon vet att jag inte är med i).

De har alltså skrivit tjänsteledigt på mig, i ca 150 h under en period, det är det fodrdan handlar om. Enligt facket ska jag ha betalt för dessa timmar då jag inte har varit tjänsteledig. (handlar om ca en månadslön)

Fackansvarig har pratat om MBL 35. Som jag fattat det måste de då ta tag i min fordran inom 10 dagar när det fått in den om jag hänvisar till just MBL 35 ?

Kan jag som inte är med i facket använda mig av MBL 35?

Och kan jag lämna in en till lönefordran med hänvisning till MBL 35 även fast jag redan lämnat in en fordran tidigare som är under utredning ?

MVH / Jennie


Hej Jennie

Ja, du kan avnända paragrafen MBL 35 om arbetsplatsen du jobbar på har skrivit på ett kollektivavtal med fackförbundet.

Samt om inte du och arbetgivaren har nått en lösning på tvisten mellan er inom föreskriven tid, så måste man lämna in en stämingsansökan angående fordran.

Det skall räcka med att du lämnat in din första fordran till arbetgivaren. Men vill du vara säker på att inte missa något, så kan du lämna in en till och då med hänvisning till paragrafen om MBL 35.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig? 

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här. 


Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på? 

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar